Euromarka - Strona Główna
strona główna | szukaj: Szukaj   |  mapa strony
Klub marki światowej
O konkursie
Euromarka-dobra marka
Laureaci
Fotogaleria
Relacje TV
Opinie i Gratulacje
Katalog Eurobrand
Warunki uczestnictwa
Kontakt
Patroni merytoryczni
Program Certyfikujący Marka PL

.

Klub marki światowej » Casinos Poland

Rozmowa z Panem Przemysławem Tomaszewskim - Dyrektorem Casinos Poland

 

Szesnaście lat na rynku. Jak rozpoczęła się przygoda z kasynem?

Na początku polski rząd szukał za pośrednictwem firm, które do tego wyznaczył - partnerów. Mieli nas nauczyć "kasyniarstwa". Zaczęliśmy współprace z Austryjakami - Firma Ciasno Austria, która do dziś prężnie działa na rynku światowym. Idąc tym śladem zaproponowano kasyno jako wspólne przedsięwzięcie. Wówczas do Austryjaków należało 49% do Polaków, czyli do LOT-u 51%.
LOT zaproponował lokalizacje w hotelu Marriott, Austryjacy przygotowali resztę. Po kilku latach powstały akty prawne, które mówiły o tym, że w kasyniarstwo mogą inwestować tylko firmy z polskim kapitałem. LOT odkupił akacje od Austryjaków i obecnie Casinos Poland kojarzone jest tylko z LOTEM.
Po jakimś czasie nastąpiła prywatyzacja kasyna - 33% należy do LOT-u, 33% do Portów Lotniczych, a resztę do grupy Managerów Casinos Poland.

 

Bardzo rozpoznawalna marka w kraju, czy trudno zbudować tak nietypowy wizerunek?

Bardzo trudno.
Od początku schody dla inwestorów, od początku funkcjonujący zakaz reklamy i od początku funkcjonujące mity niewiele mające wspólnego z rzeczywistością. Atmosfera w około kasyniarstwa nigdy nie była korzystna. Zawsze można było do takich miejsc przykleić łatę - afery, szara strefa..., ale również przekonanie, że jest to świat tylko dla elit.

A Polacy nie wiedzieli tak naprawdę czy to klub wielkiego świata, czy ciemnych interesów. Dużo mówiono o moralności takich miejsc. Przez to wszystko ciężko było się przebić. Walka o dobre imię była mozolna i długa.
Nikt na początku, a nawet do dnia dzisiejszego nie rozumie, że to normalne przedsięwzięcie gospodarcze, element rozrywki, sposób na miłe spędzenie czasu.

Casinos Poland to nie tylko gry hazardowe. Co jeszcze?

Tak to prawda. Staramy się przedstawić nasze kasyna jako miejsce gry i rozrywki.
Każdy z nas sumę, którą przeznacza np. na Multikino, czy wyjście do restauracji, może tak samo przeznaczyć na zabawę w kasynie. Gra w ruletkę, czy na automatach nie musi od razu doprowadzać nas do skraju bankructwa. Każdy sam decyduje o tym, jaką kwotę przeznacza na zabawę w kasynie.
Oczywiście zdarza się, że ktoś kasyno traktuje tylko jak miejsce, gdzie musi wygrać wielkie pieniądze. Cały czas próbuje i próbuje - wtedy może być to faktycznie groĄne.
Nam się jednak wydaje, że kasyna to przede wszystkim miejsce spotkań towarzyskich bardzo różnych środowisk.

 

Organizujemy około trzystu imprez rocznie i nie wszystkie związane są z hazardem. Oferujemy rozrywkę wzbudzającą emocje.

Staramy się uczestniczyć w ważnych wydarzeniach społeczności lokalnych, prowadzimy działalność charytatywna. Stale od 16 lat sponsorujemy imprezy kulturalne i sportowe.

 

Co łączy Państwa działalność z turystyka?

Kasyna są elementem turystyki i odwrotnie. Na świecie są to bardzo połączone elementy. Grupy turystyczne, które uczestniczą w zabawach kasynowych w wielkich hotelach.
Stany Zjednoczone są zdecydowanym liderem tego typu turystyki. Wczasowicze szukając ciekawego urlopu, zatrzymują się w pięknych hotelach, które są nastawione na rozrywkę, organizują wystawy, występy gwiazd, gale boksu oraz posiadają ogromne sale gier. Wszystko to jest otoczka kasyna.
Przykładem może być Las Vegas
Kasyna znajdują się w 99% w miejscach atrakcyjnych turystycznie, wiec mamy okazje przebywać na pięknej plaży, ale i odwiedzić kasyno.

Nasza działalność jest związana z branża turystyczna. Bierzemy udział w Międzynarodowych Targach Turystycznych. Cały czas szukamy swojego miejsca w turystyce.

Na rynku polskim jest znacznie trudniej, bo nie mamy jeszcze tak rozwiniętej turystyki kasynowej. Tak jak np. w Monte Carlo, ale po mału się to zmienia.
W Krakowie już obserwujemy grupy turystów, które będąc gośćmi hotelu odwiedzają również nas.

Jak wynika z badań - przyszłość to oferta dla biznesu? Państwo organizujecie miedzy innymi wieczory z gwiazdami. Jak często są one wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do spotkań biznesowych?

Coraz częściej.
Kilkakrotnie w tym roku wynajęliśmy kasyno na potrzeby firm, które wpadły na pomysł zorganizowania imprezy promocyjnej czy integracyjnej. Szukały nowych form prezentacji swoich produktów, przedstawienia zakresu świadczonych usług i innowacyjnych technologii. Były to duże międzynarodowe firmy np. z branży kosmetycznej, farmaceutycznej, chemicznej.
Nie zawsze firma wykorzystuje całe kasyno i robi imprezę zamkniętą.
Takie wieczory przygotowaliśmy również dla firm motoryzacyjnych takich jak Porsche, BMW, Mercedes.

 

Czy trudno jest reklamować gry hazardowe przy obecnych obwarowaniach prawnych?

Bardzo trudno, bo tak naprawdę żadna forma reklamy nie jest możliwa. Nie wolno przekonywać o zaletach kasyna, nie można podawać adresów, gdzie znajdują się takie miejsca rozrywki.
Nie uczestniczymy w reklamie medialnej, ani outdoorowej.

Nasza polityka marketingowa i informacyjna idzie w kierunku organizowania ciekawych, wyjątkowych imprez w kasynach. Staramy się zburzyć barierę psychologiczną i strach przed kasynem. Kasyno jest dostępne dla wszystkich. Ale zdecydowanie jest to zabawa dla ludzi myślących, którzy wiedzą, że wiąże się to z ryzykiem, z podejmowaniem decyzji i odpowiedzialnością.

 

Jeżeli w kasynie pojawi się nowicjusz, który nie wie jak się zachować i grać, ale bardzo by chciał spróbować. Czy może liczyć na pomoc?

Oczywiście. Mamy swój system oraz bardzo dobrze wykwalifikowany personel. Stworzą na pewno przyjazną i komfortową atmosferę dla takiego gracza.

 

Jest Pan uczestnikiem wielu warsztatów i konferencji międzynarodowych dotyczących gier hazardowych. Czym różni się taka działalność prowadzona w Polsce od tej na zachodzie Europy?

Działalność kasyn na zachodzie europy jest bardziej okazała. Związane jest to z warunkami, jakie mają zapewnione prowadzący taką działalność w miastach europejskich.

My nie mamy możliwości zrobić wielu rzeczy w Polsce, ze względu na opodatkowanie i obwarowania prawne.

W krajach europejskich średni podatek to 30 %, w Polsce 45%.
Nie mamy możliwości odpisania VAT-u, a do tego zakaz jakiejkolwiek reklamy.

Dla przykładu w Stanach Zjednoczonych podatek jest na poziomie od 0 do 10 %, są lepsze preferencje dla inwestorów, pierwsze dwa lata działalności - zwolnienia podatkowe.

W Polsce takich tendencji nie ma, a jest cała masa obostrzeń np. kasyno nie może mieć więcej niż 30 automatów. To wszystko powoduje, że w obecnych warunkach trudno jest dorównać kasynom na świecie, gdzie w jednej hali stoi 1000 automatów, pod hotel podjeżdża limuzyna, a show jest na poziomie koncertu scenicznego.

Nie mniej jednak nie jesteśmy gorsi, a marka Casinos Poland jest rozpoznawalna w europie.
Jestem przekonany, że nasz personel nie odbiega poziomem wyszkolenia i profesjonalizmu, od pracowników ogromnych kasyn światowych. Duży procent naszych pracowników to ludzie z wyższym wykształceniem, inteligentni i pracowici. 41% pracuje z nami ponad 10- lat.

Wracając do tematu kasyniarstwa. W Polsce jest to branża niedoceniona.
W Europie to dwunasta pod względem wielkości branża np. po ropie czy gazie.
W Stanach to wyodrębniona gałąź nauki - na uniwersytetach odbywają się wykłady z dziedziny np.: zarządzania kasynami, marketing itp.

Organizujecie Mistrzostwa w Black Jack'u, czy w związku z tymi działaniami przybywa nowych klientów?

Tak i Nie.
Nie, - bo to w większości stali gracze, nasi wieloletni klienci
A tak, ponieważ jest to ciekawy element, który przyciąga nowych graczy.

Nasze polskie mistrzostwa były pierwszymi tego typu. Od nas się ta impreza zaczęła. Tegoroczny finał odbędzie się w listopadzie w Sztokholmie. Polska reprezentacja spotka się ze miedzy innymi Szwedami, Duńczykami, Estończykami i Finami.

Myślę, że jest to jakiś sposób na popularyzacje gier.

Czy gra Pan hazardowo, a jeśli tak to, jaka jest Pana ulubiona gra?

Nie, nie gram. Natomiast lubię gry karciane - szczególnie pokera.

Ostatnie pytanie. Pasja.... Czy może nam Pan powiedzieć o swojej największej pasji? Jak pogodzić pasje z biznesem?

Tak mało czasu jest na pasje. Moje zainteresowania są natury turystycznej, zanim zająłem się kasyniarstwem, uwielbiałem podróżować. Miałem to szczęście, że odwiedziłem większość wielkich i bogatych krajów. Widziałem Hong Kong, Tajlandie, Chiny, Singapur, Malezje. Ale nie do końca spełniłem swoje marzenia, bo te podróże związane są głównie z biznesem. Dziś byłbym bardziej zainteresowany turystyka aktywna, nie związaną z odwiedzaniem, miejsc znanych, z pierwszych stron magazynów. Staram się również dwa razy do roku bywać na stokach narciarskich. Lubię czytać prozę iberoamerykańską. W jakimś sensie interesuje się sportem, piłką nożną, motoryzacją, jeżdżę Harleyem. Co jest chyba typowe dla mężczyzn...

Można powiedzieć, że największe hobby to czytanie gazet, jestem z wykształcenia dziennikarzem i ten głód informacji pozostał. A zaspakajanie swojej ciekawości jest dla mnie nadal bardzo ważne.
Niestety - tak jak powiedziałem, brak czasu jednak ogranicza mi dostęp do tego, co lubię.

Autorytet w biznesie - Pańskim zdaniem

Jestem pod wrażeniem sposobu zarządzania kreowanego przez amerykańskich managerów. Fascynuje mnie spójność, logistyka, organizacja wielkich imprez - bardzo profesjonalnie. Połączenie sukcesu hotelu z kasynem, które ma przestrzeń hektara. Prężny marketing i zarządzanie setkami pracowników.
To wielka sztuka, którą amerykanie opanowali do perfekcji. Jest to proste i czytelne dla wszystkich - coś, co mnie absolutnie fascynuje. Wszystko jest możliwe. Trzeba tylko postawić cel, zbudować idee oraz ustalić organizacje pracy. Wszystko w zasięgu ręki....

Panie Dyrektorze, bardzo dziękuję za rozmowę.
BS





Istota marki

Dr Jacek KALL
Katedra Marketingu Produktu
Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

...»



Wspólnotowe znaki towarowe łatwiej,

ale nie taniej
»


W obronie marki
Andrzej Malinowski
Prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich


Marka to nie tylko znak towarowy, ale przede wszystkim - jeden z głównyc...»



Transgraniczna ochrona znaków towarowych

Ewa Kacperek - radca prawny
Kancelaria SALANS


 
   
 
   
 
   
     
 



EUROMARKA© Wszelkie prawa zastrzeżone. Warszawa 2004
EUROMARKA i wszystkie związane tytuły, logo i oznaczenia są znakami towarowymi - ZASTRZEŻONE - Warszawa 2004
Strona główna | Mapa strony

designed by VENTI

O konkursie | Laureaci | Laureaci | Fotogaleria | Fotogaleria | Relacje TV | Opinie i Gratulacje | Katalog Eurobrand | Warunki uczestnictwa | Kontakt | Patroni merytoryczni | Najwyższa Jakość
statystyka